L’art dels jocs de taula explicat per un expert.

David Esbrí, editor de Devir, ens explica la importància de la feina feta pels artistes als jocs de taula

David Esbrí és l’editor de la gran empresa dedicada a la creació i difusió de jocs de taula Devir. Des de la seva experiència com a expert en la matèria, en David ens explica la importància que tenen els artistes en portar a terme la creació dels jocs de taula.

«La il·lustració per jocs de taula és un tipus de narrativa únic dins del camp del dibuix. En aquest cas l’art s’ha de posar al servei de l’experiència de joc. Els jugadors s’asseuen a la taula al voltant del joc i estaran interactuant constantment amb els components físics: el tauler, les cartes, les llosetes. El dibuix ha d’aportar en la justa mesura per tal de fer l’objecte atractiu i contribuir a fer que la partida flueixi.

La creació d’un joc de taula és un exercici de col·laboració entre els diferents professionals que hi intervenen, i qui es posi a dibuixar-ne un haurà de prendre part en aquest diàleg creatiu. La primera i més important figura del joc de taula és l’autor; de la mateixa manera que sense dibuixant no hi pot haver còmic, sense un autor (o inventor) no hi ha joc. L’autor  és qui crea les mecàniques i les dinàmiques del joc. La figura de l’editor haurà de prendre decisions sobre el to que necessita cada projecte, anticipar les necessitats de producció i coordinar la feina de tots els integrants de l’equip. L’apartat de disseny gràfic es toca constantment amb el dibuix per assegurar la llegibilitat de les icones, facilitar la jugabilitat i qualsevol altra informació que calgui transmetre durant la partida. I òbviament qui s’encarrega del dibuix haurà de saber condensar l’experiència de joc i la narrativa a la seva feina. La feina artística en els jocs de taula ajuda al fet que la temàtica sigui molt més immersiva, transportant als participants cap als universos de joc i fent els aspectes abstractes molt més accessibles.

La indústria dels jocs de taula és un mercat atractiu pels il·lustradors. Només a la fira Spiel d’Essen, a Alemanya, es presenten més de 5000 novetats en un cap de setmana. Hi ha espais de creació per qualsevol estil de dibuix (infantil, realista, humorístic…) i gran quantitat d’editors interessats a trobar nous talents. Un nombre creixent de professionals de la il·lustració s’han especialitzat en aquest camp, com Vincent Dutrait, Michael Menzel, Beth Sobel o Ian O’Toole.»

Un exemple de tot això, i que vam poder gaudir a l’exposició El arte en juego, el tenim a la saga Kemushi, on artistes com Roc Espinet, Marina Vidal, Jonatan Cantero, Mado Peña o Ernest Sala posen a disposició dels jocs la seva destresa com a il·lustradors.

Vols fer el primer pas per convertir-te en il·lustrador professional de jocs de taula? No et perdis el workshop de juliol que el mateix David Esbrí farà a la Joso.