Míriam Bonastre. D’un treball de classe a un supervendes.

Xerrem amb la creadora dels èxits Hooky i Marionetta al 29 Manga Barcelona.

Interior. Habitació. Dia.

Plànol general duna habitació. Un llit, un armari i, al costat, un escriptori. Una prestatgeria amb llibres de Harry Potter , Fruits Basket i Card Captor Sakura . A l’escriptori, una nena dibuixant.

Pla detall del dibuix i escorç de la nena. Al dibuix, una vinyeta de dos nens perdent un autobús.

O així ens agrada imaginar-ho…

Fos a blanc.

Scroll. Scroll. Scroll.

Fos a pla general de la sala Manga Academy del 29 Manga Barcelona . La nena ha crescut i està parlant, davant d’una sala plena de gent, sobre els seus llibres i webcòmics.

Amb només 29 anys, Míriam Bonastre , creadora de còmic i il·lustradora, s’ha convertit en l’autora més venuda a nivell europeu. El seu webcòmic Hooky , publicat a la plataforma Webtoon , va obtenir al voltant de 100 milions de visites i, el 2019, va passar al paper amb l’editorial Harper Collins dels Estats Units, entrant en dues ocasions a la llista dels més venuts segons el New York Times . Avui, i amb Hooky traduït en diversos idiomes, Míriam no para d’acumular èxits.

Però com va començar tot? Xerrem amb Míriam Bonastre al 29 Manga Barcelona .
«Amb el treball final de la Joso Míriam és exalumne del curs professional d’ Art Grafic de la Joso. En el cuarto y último año, los y las alumnas realizan un proyecto donde aplican todo lo aprendido. «Vaig crear una història que, al principi, vaig plantejar amb narrativa convencional. Fins que vaig descobrir l’existència del webcòmic.»

– D’on va sorgir la idea? De quina manera va arribar el webcòmic a la teva vida?
Webtoon és una plataforma que des de fa anys té moltíssim èxit a Corea. La meva amiga i companya de classe de la Joso ,  Cristina Triana, em va parlar per primer cop d’aquest nou format. Aquí va ser quan vaig decidir transformar la meva narrativa amb la finalitat de poder publicar a  Webtoon .

– Aquesta narrativa és diferent de la del còmic. El format vertical permet un llenguatge força cinematogràfic. Com t’hi vas adaptar?
El format de Webtoon et deixa jugar. Al principi, em documentava consumint publicacions de la versió coreana de laplicació. Entenent com funcionava el format vertical i veient quins recursos diferents podia permetre. Més tard, crees el teu propi estil quant a narrativa. Per exemple, Carles Dalmau ha inventat coses increïbles que no havia vist abans a cap altre webcòmic.

– Un cop creat el teu projecte de Hooky com ho vas fer per entrar a Webtoon ?
Per entrar a Webtoon professional hi ha dues maneres: publicant primer a canvas i contactant amb editors, o per concurs. En realitat, jo vaig presentar dos projectes. Tots dos pitch que vaig fer als editors van ser tal com em vau ensenyar en la Joso (riu) .

– El 29 de novembre va acabar la primera temporada del teu nou Webtoon , Marionetta , amb gairebé 21 milions de visualitzacions. Ens vas deixar amb ganes de més. Hi haurà altres temporades?
Sí, seran un total de tres temporades.

– L’èxit de les teves publicacions fa la volta al món. Durant aquest curs, va contactar amb la Joso+ (secció de cursos online d’ Escola Joso ) la mare d’una nena d’11 anys que resideix a l’estat de Nova York. Aquesta nena és Olivia. A molts petits, quan els preguntes què volen ser de grans, et responen amb professions com ara bomber, astronauta, etc. Olivia respon que vol ser dibuixant com a Míriam Bonastre . Va investigar a Google per saber què havia de fer per complir el seu somni i va trobar que havies estudiat a la Joso . Avui, Olivia és alumna del curs online de Manga per a nenes i nens de la Joso+. Aquest és només un exemple que t’has convertit en una persona que inspira. Una dona que inspira.
Durant la meva gira pels Estats Units, Olivia va venir a una de les meves firmes i em va explicar que era alumna de la Joso . Em vaig sorprendre un munt. Em fa molta il·lusió que les persones gaudeixin amb el que faig. De fet, a mi el que m’interessa és que els agradi què faig. Els agradi la història. Sempre m’ha apassionat inventar i explicar històries, des de ben petita. No m’importa el format, sigui narrativa de còmic convencional o per a Webtoon . Abans parlàvem del joc i les possibilitats que dóna aquesta narrativa vertical, però el que més m’importa és explicar una història perquè els altres passin una bona estona, tant amb la trama com empatitzant amb els personatges.

-Portes vuit anys a Webtoon . Et sents còmoda?
Sí. Tinc molta llibertat i em sento molt còmoda podent fer el que faig.

Interior. Sala de conferències. Dia.

Plànol general de la sala Manga Academy del Manga Barcelona . La nena ha crescut i està parlant davant d’una sala plena. És Míriam Bonastre , creadora del cartell de la 29a edició del saló del Manga més important. Míriam anuncia que el 6 de març del 2024 surt el tercer tom de Hooky traduït al castellà.

Fos a negre.