ALIA, La consciència a vinyetes. Escola Joso s’uneix al CCCB per a la divulgació de la ciència.

Estudiants de sis instituts i els i les alumnes de quart del curs professional d'Art Grafic de la Joso creen un còmic meravellós.

Han estat mesos de treball en equip, de documentació, de crear un guió, de dibuixar-lo, aprendre entre tots. ALIA, La consciència a vinyetes és el programa del CCCB que planteja una sèrie de reptes per investigar el funcionament del cervell i entendre què és la consciència humana. El mitjà per fer-ho, en aquest cas, ha estat la creació d’un còmic col·lectiu.

Estudiants de sis instituts catalans, IE El Martinet, Ca n’Oriac, Els Aimerigues, Institut 9, Institut Torrent dels Bruixes i St Peter’s School, guiats pels seus professors, van crear el guió que més tard la Joso dibuixaria. Per això es van servir de diverses ajudes, entre elles la de la guia de materials dissenyada per l’exalumne de la Joso José Valenzuela, enginyer i doctor en Humanitats. Per tal d’entendre el llenguatge, el format i la narrativa d’un còmic, van assistir als tallers d’Arkaitz González, exalumne d’Art Grafic i Animació per a Acting 2D i 3D i ara també professor de còmic de la Joso.

Va arribar el torn dels alumnes de l’últim any del curs professional d’Art Grafic de la Joso. Es van dividir en grups i, coordinats per Santi Casas, es van assignar les històries escrites pels joves estudiants i van començar a dibuixar. Esbossos, dissenys, storyboards, tinta, pàgines i més pàgines a color que han acabat en un treball impressionant.

El 15 de juny passat, vam poder veure l’espectacular resultat en la presentació d’aquesta publicació al CCCB, conduïda per Oriol Malet i Ignacio Morgado. Adolescents i dibuixants es van reunir i van comentar, ja amb el còmic a les mans, tots els mesos de feina excel·lent.

El projecte ALIA és el programa del CCCB per a joves que vincula la investigació i la divulgació científica amb la creació artística i literària en col·laboració amb Escola Joso, la Universitat Pompeu Fabra i el Center for Brain and Cognition.