Qui és Joso?

Joso és l’àlies amb què es coneix Josep Solana Zapater , dibuixant humorista que va iniciar la seva carrera professional el 1956 realitzant els seus primers treballs a les revistes de l’ Editorial Bruguera i al diari esportiu “Dicen” .

40 ANYS

D'HISTÒRIA

Joso va començar aviat a publicar els seus acudits i historietes. Amb 19 anys ja estava col·laborant per al Oncle Viu editat per Crisol . Allí va publicar acudits diversos, els protagonitzats per El savi Eureka , tires, i historietes de sèries com Lidia i el seu germanet Jaimito i Don Cuplé . Va continuar col·laborant per a Editorial Bruguera en revistes com El DDT , Can Can, Pulgarcito o la primera època de Din Dan , de nou amb acudits i amb sèries com Marilín , Blanquita Ese , Pepito Almendritos o Epitafi Perdigón, que no dóna ni amb un canó .

La seva extensa trajectòria en aquest terreny abasta també la seva participació a diaris com Diuen , Barcelona Esportiva i Avui , revistes com Lectures , setmanaris d’humor com La PZ o còmics com Singlot , Monito i Fifí , Rufufu, Pepe Cola , Tele Noi , Tele Còmic o Amaníac . I no oblidem la seva presència, realitzant acudits gràfics en directe, per al programa Estil , Amor meu , Reina per un dia i A tot gas dels Estudis Miramar de TVE .

Joso ha sabut adaptar-se perfectament a tots els encàrrecs, evidenciant un humor sa, fresc i essencialment blanc, bàsicament a causa de l’entorn històric i polític on va publicar la seva obra fins a l’any 1975. I sempre amb aquest segell gràfic que l’identifica.

Joso és un home inquiet, amb iniciativa. Ja el 1957 va fundar, juntament amb els seus germans Pedro Solana i Francisco Solana , l’agència Publicidad Solana . El 1981 va començar a fer algunes classes de còmic i d’humor gràfic. Al II Saló del Còmic i la Il·lustració de Barcelona , ​​el 1982, va posar una paradeta per promocionar la que seria la seva primera escola de còmics. I va funcionar. El 1982 s’inaugura Escola Joso a un local de la Gran Via barcelonina. Entre els seus primers professors (a més de Joso ), professionals de la historieta, la publicitat i la il·lustració com Leandro Blasco , Esteve Polls , Sebastià Torán , Aurelio Bevià o Àlex Sardà .

Escola Joso va acollir centenars d’alumnes, i l’èxit el va fer créixer. El 1990, es van traslladar a un local del carrer Violant d’Hongria de Barcelona , ​​una antiga fosa, que amb molt d’esforç es va convertir en un referent de l’ensenyament dels còmics, la il·lustració i l’humor gràfic. I Escola Joso seguia creixent, assumint milers d’alumnes, comptant amb alguns dels millors professionals del còmic , la il·lustració , el dibuix animat o el disseny gràfic com a professors. I es va traslladar, de nou, el 2014, a la seva actual ubicació al carrer Entença , ampliant el 2017 un annex amb noves aules al carrer Corsega . Va obrir, a més, una Escola Joso a Sabadell el 1992.

Avui, l’Escola Joso és més que mai un referent de l’ensenyament del dibuix i de la narració. Per les classes han passat alguns dels millors historietistes que estan publicant en aquests moments, molts dels quals, així mateix, professors de l’escola.

Llarga vida a Escola Joso!